Feminisme II: Indrømmet, jeg lød noget snerpet i indlægget Drengerøvskultur. Jeg overvejede længe ordet uanstændig, og skrev det så alligevel. Jeg var i tvivl om der overhovedet er noget der kan kaldes anstændigt eller uanstændigt i vor rummelige offentlighed. Jeg taler ikke om den fuldstændig arbitrære krænkelse. Krænkelse er noget der knytter an til en enkelt persons eller kulturs mere eller mindre tilfældige følelser. Men uanstændigt, det er kun det vi godt ved er uanstændigt fordi det er en del af vores egen kulturs moralkodeks.
Altså: har vi et moralkodeks som er fast nok til at man kan kalde noget for uanstændigt… Naturligvis har vi debatten en gang i mellem. Hanne-Vibeke Holst skrev for nogle år siden en artikel i Politiken hvor hun skældte rapperen Niarn ud for at bruge sexistisk og kvindenedgørende sprog. At han selv var uenig kan man tænke sig til, men mere interessant var Politiken, som viede en leder til at hylde rapperne, som havde beriget sproget og forlenet det med en "fabulerende hjerterytme". Lederen kaldte Hanne Vibeke Holsts indlæg for ”tantemoral”, med andre ord en moral der ikke så meget gælder os alle sammen, men blot er de mest ’tantede’ snerpers forsøg på at dominere os frisindede. At Holst er feminist blev i den efterfølgende debat også brugt som argument for at hendes mening nok kun burde gælde i den drømmeverden som feminister tænker sig til, hvorfor vi andre kunne ignorere den.
Særlig interessant er i hele denne diskussion begrebet det offentlige rum. Vi går for en kort bemærkning et par tusinde år tilbage til der hvor alle skolestile starter; det gamle Grækenland, nærmere bestemt det gamle Athen. Der havde man en Agora, torvet midt i byen. Den var det offentlige rum, og det var her man mødtes for at give det bedste man havde til fællesskabet. Her var folk forskellige, her kappedes man om at være bedst, her diskuterede man, her tænkte man, har var kreativitet og frihed til at være forskellige.
Ikke at der var ubegrænset frihed. Hvis man gik rundt og fordærvede ungdommen eller opfandt nye guder, så kunne man hastigt blive dømt til at drikke skarntydesaft. Det interessante er bare at ideen om det offentlige var forbundet med mangfoldighed og handling.
I dag er det offentlige rum et snerpet rum. Der er ingen grænser for hvad forskellige grupperinger vil have ud af det offentlige rum; religiøse symboler, porno, sex, bandeord, rygning, slik, amning, alkohol, politik og så videre. Det offentlige rum er stedet hvor ingen, absolut ingen, må føle sig krænket. Det er naturligvis en grå og trist forestilling i sammenligning med den antikke, diametralt modsatte opfattelse. Og det er måske derfor mange debattører afviser at det offentlige rum overhovedet findes. De henholder sig til at der er et rum, nogle individer, og det er dét.
4 kommentarer:
air jordan retro
cheap jordan shoes
ferragamo shoes
coach factory outlet
pandora uk
yeezy boost
louboutin shoes
michael kors outlet
canada goose jackets
cheap oakley sunglasses
20161130
20171226 LEILEI3915
ray ban sunglasses
prada outlet online
nike outlet store
mulberry handbags
cheap jerseys
coach outlet
michael kors outlet
polo ralph lauren
ugg outlet
ralph lauren outlet
ray ban outlet
canada goose jackets
coach factory outlet
adidas nmd shoes
kate spade handbags
kate spade outlet online
louboutin outlet
pandora outlet
kate spade outlet
cheap mlb jerseys
chenminghui20180517
zzzzz2018.8.4
oakley sunglasses wholesale
tn pas cher
cheap nhl jerseys
cheap basketball shoes
bottega veneta
yeezy shoes
ralph lauren uk
canada goose outlet
ugg boots clearance
coach factory outlet
Send en kommentar